Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου 2015

Καρδαμύλη. Το στολίδι της Μεσσηνιακής Μάνης...

Βόλτα στην ζωγραφιά της Μεσσηνιακής Μάνης

Γενική άποψη της Καρδαμύλης
Σήμερα θα κάνουμε μία βόλτα στην Καρδαμύλη, ένα μικρό χωριό που ανήκει ιστορικά στην Μάνη και γεωγραφικά στο νομό Μεσσηνίας.
Όσοι από εσάς νομίζετε ότι η περιοχή της Μάνης είναι μόνο βράχος, βουνό και θάλασσα ήρθε η ώρα να μάθετε ότι κάνετε λάθος, η περιοχή από την Καλαμάτα μέχρι και εκεί που αρχίζει ο νομός Λακωνίας έχει ακόμα ένα στοιχείο παραπάνω, έχει πράσινο, πολύ πράσινο. Το κομμάτι αυτό της Μάνης είναι λοιπόν διαφορετικό, έχει πολλά μικρά γραφικά χωριουδάκια, έχει φαράγγια απότομα έχει απίστευτο ηλιοβασίλεμα, έχει πύργους, θάλασσα και την κορυφή του Ταϋγέτου να φαίνεται στο βάθος.

Ο κεντρικός δρόμος της Καρδαμύλης
όλα ξεκινάνε από εδώ.
Για αυτήν την περιοχή λοιπόν ξεκινήσαμε και για να γυρίσουμε και να γνωρίσουμε,
θέλοντας να κάνουμε ένα αφιέρωμα, αλλά μόλις φτάσαμε εκεί, ήταν τέτοιος ο πλούτος, τόσο πολύ το υλικό, που ένα αφιέρωμα μόνο για ότι συναντήσαμε δεν αρκεί, έτσι αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε αρκετά αφιερώματα στην περιοχή ξεκινώντας από το στολίδι της περιοχής, την Καρδαμύλη που έχει όνομα που κρατά από τον Όμηρο και που μέχρι και σήμερα συνεχίζει να γράφει ιστορία μέσα από τις εικόνες και τις αναμνήσεις που αποκτάει ο κάθε ταξιδιώτης.

Η Παλιά Καρδαμύλη και στο βάθος μερική άποψη
και της σύγχρονης.
Έτσι και εμείς ξεκινήσαμε για να φτάσουμε στην Καρδαμύλη που απέχει μόνο 3.5 με 4 ώρες από την Αθήνα και λέμε μόνο γιατί έχουμε ακούσει πως μόλις 10 χρόνια πριν ο χρόνος αυτός ήταν κατά 2-3 ώρες περισσότερος. Περνώντας την Καλαμάτα ο προορισμός μας απέχει πια μόνο 35 χλμ φιδίσιου δρόμου, που αφήνει την θάλασσα και διασχίζει μικρά ορεινά χωριουδάκια, έχουμε δει στις φωτογραφίες ένα μέρος πάνω στο μπλε της θάλασσας και αρχίζουμε να ανησυχούμε βλέποντας πως τα χιλιόμετρα περνάνε αλλά το απέραντο γαλάζιο ακόμα απέχει από τον ορίζοντα.

Και εκεί που νομίζουμε ότι κάναμε λάθος στον δρόμο και διαβάζαμε λάθος τις πινακίδες, να σε μια στροφή, λες και γυρνάς την γη ανάποδα, η ματιά εκεί που κοιτούσε βουνά και ψηλές κορυφές, αγναντεύει χιλιόμετρα ακτογραμμής, να μέχρι εκεί που φτάνει το μάτι. Ελαιώνες, κυπαρίσσια, δαντελωτές ακτές, φαράγγια, βουνά, πύργοι, ένα μικρό νησάκι... όλο αυτό είναι μαγικό αναφωνούμε, χωρίς λέξεις να ορθώνονται, παρά μόνο επιφωνήματα θαυμασμού.
Το λιμανάκι της Καρδαμύλης
Να εκεί πρέπει να είναι η Καρδαμύλη, δίπλα από το νησάκι (Μερόπη το λένε) και μέσα από το πράσινο βλέπουμε να ξεχωρίζουν το κόκκινο των κεραμιδιών και το γκρι της πέτρας, νιώθεις ότι αν απλώσεις το χέρι σου έχεις φτάσει αλλά θέλεις ακόμα 20 λεπτά γεμάτα με στροφές που κατηφορίζουν προς την θάλασσα πια, αυτό δεν είναι αρνητικό όμως γιατί είναι η θέα τόσο υπέροχη και μοναδική που λες και δεν θες να τελειώσει η διαδρομή.

Καφές με θέα...
Η είσοδος στην Καρδαμύλη γίνεται μετά από το πέρασμα ενός μικρού ελαιώνα που τα τζιτζίκια τα δίνουν όλα κυριολεκτικά και την γέφυρα του Βυρού, ενός φαραγγιού που ξεκινά την διαδρομή του κάτω από την κορυφή του Ταϋγέτου 23 χλμ μακριά από εδώ. Μόλις περάσαμε το γεφύρι μπήκαμε στο κεφαλοχώρι που πραγματικά έχει ιδιαίτερο κάλλος και ομορφιά, τα σπίτια προσεγμένα, πετρόχτιστα με μικρά μπαλκόνια, σοκάκια να φεύγουν δεξιά και αριστερά και κόσμος να περιφέρεται παντού καθώς άλλοι πηγαίνουν στα Ριτσά, την μεγαλύτερη παραλία της περιοχής με λευκά βότσαλα και αρκετά βαθιά νερά, άλλοι χώνονται σε κάποιο από τα ταβερνάκια της περιοχής, άλλοι πηγαίνουν παραλίες που είναι εκτός Καρδαμύλης, όπως το υπέροχο Καλαμίτσι, την παραλία του Φονέα, τα Δελφίνια και φτάνουν μέχρι την Στούπα με την υπέροχη και ξακουστή Καλογριά.

Χρώματα στο σούρουπο...
Με θέα το πέλαγο...
Το μικρό αλλά μοναδικής ομορφιάς νησάκι Μερόπη
Εμείς ξεκινάμε μία βόλτα στα δρομάκια που πηγαίνουν προς την θάλασσα και φτάνουμε στο μικρό γραφικό λιμανάκι της Καρδαμύλης μετά από λίγα λεπτά, ένας μικρός όρμος που στην δεξιά του μεριά παιδιά βουτάνε θυμίζοντας μας τα δικά μας παιδικά χρόνια, απέναντι μας το νησάκι Μερόπη όπου παρατηρούμε ότι πάνω του έχει μεσαιωνικά κατάλοιπα από κάστρο, κάνει το τοπίο ακόμα πιο ειδυλλιακό. Ιδανικό σημείο για να πιούμε ένα καφέ και να ατενίσουμε το πέλαγο μπροστά μας...

Στην συνέχεια, ανηφορίζουμε για την παλιά Καρδαμύλη, και μην φοβηθεί κανείς ότι εδώ θα χαθεί, ο τόπος είναι εύκολος και οι άνθρωποι φιλόξενοι που κάθε απορία μας την λύνουν με το χαμόγελο στα χείλη, έτσι λοιπόν πολύ κοντά από το σημερινό χωριό βρίσκεται η παλιά Καρδαμύλη, που αφού αφήσουμε και τα τελευταία σπίτια διασχίζουμε έναν υπέροχο ελαιώνα μέχρι να φτάσουμε εκεί, να 10 λεπτά από εκεί
Στον κεντρικό δρόμο της Καρδαμύλης
που αφήσαμε το γραφικό χωριό, τώρα μπαίνουμε σε έναν άλλο τόπο, πιο ήσυχο αλλά και πιο δεσποτικό.

Εδώ η ατμόσφαιρα είναι ιδιαίτερη και το τοπίο μανιάτικο, με τους πύργους των Τρουπάκηδων και των Μούρτζινων να σηκώνονται ψηλά στον ουρανό, την πέτρα να κυριαρχεί και η όλη βόλτα μας να θυμίζει επίσκεψη σε ένα οχυρό, εδώ βρίσκεται και το μουσείο που μας εξιστορεί την ζωή των κατοίκων μέχρι και 200 χρόνια πριν από την δική μας, από το μάζεμα της ελιάς, την στρατιωτική ανατροφή των ανδρών, αλλά και την σημασία της μητέρας σε αυτή την κοινωνία. Μην ξεχνάμε ότι ο τόπος αυτός και όλη η Μάνη δεν είχε ποτέ κατακτητή να επιβλέπει και να διατάζει, εδώ ο τόπος αυτός έμεινε πάντα λεύτερος, αυτό συνιδητοποιούμε όταν βλέπουμε και την μεγάλη εκκλησιά του Αγίου Σπυρίδωνα που λες και επιβλέπει τον χώρο στο κέντρο του οικισμού.

Με θέα τα βουνά του Ταΰγετου.
Πάνω από την παλιά Καρδαμύλη στον λόφο, βρισκόταν η αρχαία Καρδαμύλη, η πόλη που ο Όμηρος την αναφέρει σαν μία από τις πόλεις που έδινε προίκα ο Αγαμέμνονας στον Αχιλλέα για να παντρευτεί την κόρη του, ενώ εδώ κατέληγε και η Βασιλική οδός της Αρχαίας Σπάρτης που είχαν την Καρδαμύλη σαν επίνειο και λιμάνι τους και πως έφτανε στην Σπάρτη αυτή η οδός? αφού στην μέση την χωρίζει ο Ταΰγετος που υψώνεται μπροστά μας... μα μέσα ακριβώς από το μεγάλο και επιβλητικό φαράγγι του Δυρού που φτάνει στα ριζά της κορυφής και μετά κατεβασιά από τις Λακωνικές ράχες του βουνού, εντυπωσιακό ακόμα και στην σκέψη το θέαμα αυτού του αρχαίου δρόμου...

Παλιά Καρδαμύλη... Χαρακτηριστική Μανιάτικη
αρχιτεκτονική.
Φεύγοντας από την παλιά Καρδαμύλη, μας είπαν για κάτι ξεχωριστό που υπάρχει εδώ δίπλα και που συνδέει το ίδιο το μέρος με ανθρώπους μυθικούς, με χρόνια που ακόμα και σήμερα έχουν πέπλο μυστηρίου να τα καλύπτει, να εδώ βρίσκονται οι τάφοι των Διόσκουρων, των αγαπημένων αδερφών Κάστωρ και Πολυδεύκη που εδώ σε ένα βράχο σκαμμένο οι θρύλοι λένε ότι τους έθαψαν, αλλά η αγάπη τους τόσο μεγάλη δεν ξεθώριασε ποτέ και κάθε νύχτα θαυμάζουμε των αστερισμό που έχει το όνομα τους, τους Διδύμους... Αφήνουμε και αυτό τον ταπεινό σκαμμένο βράχο που τόσο συμβολισμό περιέχει και γυρνάμε
Η εκκλησία του Αγίου Σπυρίδωνα στην
Παλιά Καρδαμύλη
πίσω στην σύγχρονη Καρδαμύλη...

Την Καρδαμύλη που έχει γίνει σπίτι διανοούμενων και ανθρώπων της τέχνης, την Καρδαμύλη που στα σοκάκια της ευωδιάζουν τριαντάφυλλα ανάμεσα στις ελιές, την Καρδαμύλη που έχει γίνει ιδανικό σκηνικό για ταινίες διεθνών παραγωγών γιατί εκπέμπει αυτό τον ρομαντισμό αλλά και έχει αυτό το υπέροχο ηλιοβασίλεμα που πολλοί λένε πως μετά της Σαντορίνης είναι από τα πιο όμορφα του κόσμου, έτσι λοιπόν κοιτώντας και εμείς τον ήλιο να χάνεται μαγευόμαστε και παγώνουμε τις στιγμές στην φωτογραφική μας μηχανή...

Σε ευχαριστούμε υπέροχη Ελλάδα για τις μοναδικές αιώνιες στιγμές που μας χαρίζεις και τους τόπους που έχεις, σε ευχαριστούμε που μας χάρισες ακόμα έναν τόπο μοναδικό στον κόσμο...

Πύργοι στην Παλιά Καρδαμύλη

Πρέπει επίσης να δείτε:

• Το φαράγγι του Δυρού από τα μεγαλύτερα της χώρας και το μοναστήρι του Σωτήρος που είναι κτισμένο μέσα σε αυτό.
  • Το μικρό χωριό Πετροβούνι πάνω από την Καρδαμύλη με την υπέροχη θέα, αλλά και τα πιο ορεινά χωριά Προάστιο και Εξωχώρι και Τσέρια.
  • Να κολυμπήσετε στα καθάρια νερά των παραλιών της περιοχής, Ριτσά, Καλαμίτσι, Φονέας, Δελφίνια, Καλογριά
  • Να εξερευνήσετε τις μικρές Βυζαντινές εκκλησιές μέσα στους ελαιώνες που η κάθε μια είναι και ένα μικρό στολίδι, ένα ακόμα κόσμημα της περιοχής
  • Να κάνετε βόλτα στο λιμάνι, να γευθείτε παραδοσιακά εδέσματα και να πιείτε το ποτό ή τον καφέ σας στα υπέροχα μαγαζιά που υπάρχουν εδώ.
  • Να αγναντέψετε τον Ταΰγετο με τις κορυφές του να φαίνονται καθαρά από την Καρδαμύλη και τα γύρω χωριά (το μόνο σημείο της Μάνης όπου φαίνεται η κορυφή)
  • Αν τέλος πετύχετε καμία ηλικιωμένη γυναίκα, μία κλασσική Μανιάτισσα και σας πιάσει την κουβέντα, θα καταλάβετε την ουσία και τον σκοπό της ζωής. Σοφοί απλοί άνθρωποι..
Ανεβαίνοντας σκαλοπάτια της
ιστορίας...

Θέλετε να μάθετε περισσότερα? Πατήστε στα παρακάτω link

Δήμος Δυτικής Μάνης Ιστοσελίδα του Δήμου
Καρδαμύλη - Ελλάδα Ιστοσελίδα για την ιστορία και όχι μόνο της Καρδαμύλης
Booking - Διαμονή στην Καρδαμύλη η γνωστή ιστοσελίδα με καταλύματα της περιοχής

Seeker Bow Team Το Φωτογραφικό Υλικό και το Κείμενο μπορείτε να το μοιραστείτε για χρήση στο Internet αναφέροντας απλά την πηγή. Για οποιαδήποτε άλλη χρήση επικοινωνήστε μαζί μας

Δείτε περισσότερες φωτογραφίες από την σύγχρονη αλλά και την παλιά Καρδαμύλη:

O χάρτης της Καρδαμύλης (πηγή: Google Maps)