Επί το έργο ο εικαστικός Σταύρος Κοτσιρέας |
Ξεκινάμε γεμάτοι χαρά παρουσιάζοντας τον εικαστικό Σταύρο Κοτσιρέα μέσα από τον διάλογο που είχαμε μαζί του αλλά και μέσα από το έργο του.
Τι σημαίνει η λέξη τέχνη για εσάς?
να αφήνω τις σκέψεις αυτές να αιωρούνται.
Η κρίση που υπάρχει στην σημερινή εποχή, επηρεάζει την τέχνη και αν ναι πως?
Ναι την επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό. Γιατί ο κόσμος που μπορούσε να αγοράσει και να επενδύσει κάποιο
ποσό στην τέχνη, αυτή την στιγμή έχει ελαττωθεί, αφενός γιατί δεν έχει πια την δυνατότητα να επενδύσει, αφετέρου γιατί έχει ανάγκες πιο άμεσες για αυτόν. Αρκετοί συλλέκτες βέβαια συνεχίζουν να επενδύουν, αλλά σε ήδη γνωστά ονόματα και σε προσιτές τιμές.
Σήμερα ο κόσμος κατακλύζεται με αρνητικές εικόνες, μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς καταστρέφονται, ακόμα και ο θάνατος φαντάζει οικείος.
Η τέχνη μπορεί να αφυπνίσει συνειδήσεις και να αναθεωρήσει καταστάσεις?
Οπωσδήποτε, γιατί η τέχνη δεν έχει σύνορα δημιουργίας, συμβάλει σαν μια ένεση ανάγκης. θετικές και αρνητικές επιρροές αφυπνούν την καλλιτεχνική συνείδηση που προσπαθεί να περάσει μηνύματα και ευαισθησίες. Ο κόσμος θα ήταν καλύτερος εάν προσπαθούσαμε να χτίσουμε πολιτισμό από το να καταστρέφουμε αξίες άξιες σεβασμού.
Το έργο "Τεχνολογική Κατάσταση του Νου" |
Στα έργα σας, διακρίνει κανείς τόνους αισιοδοξίας αλλά και σημεία όπου εκφράζονται έντονα οι φιλοσοφικές σας αναζητήσεις, εσείς τι θέλετε ή τι προσπαθείτε να περάσετε στον θεατή όταν εκτίθεστε μέσα από τα έργα σας?
Ο κάθε καλλιτέχνης μέσω της τέχνης του καταγράφει τις προσωπικές του εμπειρίες, το πως αναλύει τον κόσμο γύρω του και το πως εξωτερικεύει αυτόν τον κόσμο. Συγκεκριμένα για το δικό μου έργο αυτή την δεδομένη στιγμή είμαι σε μια περίοδο έρευνας και δημιουργίας όπου ο ποιητικός και εικαστικός λόγος με ωθεί να πειραματιστώ με τρισδιάστατες και δισδιάστατες συνθέσεις, έχοντας πάντα σαν αφετηρία τα όμορφα και απλά της δικιάς μου αντίληψης για το τι είναι πολύτιμο, ώστε να με εμπνεύσει να δημιουργήσω τέχνη γύρω από αυτό.
Σε ιστορικές περιόδους όπου ο φόβος κυριαρχούσε στον κόσμο, η τέχνη δημιουργούσε διόδους ανάκαμψης. Στην σημερινή εποχή ο φόβος έχει αρχίσει και κάνει έντονη πάλι την παρουσία του, πιστεύετε ότι η τέχνη μπορεί και σήμερα να δώσει νέες προοπτικές και να ανοίξει νέες διόδους?
Ο Σταύρος Κοτσιρέας επί το έργο |
πραγματικότητα. Ο φόβος έχει να κάνει με τον χαρακτήρα. Θα υπάρξουν αυτοί που τολμούν και αυτοί που θα ζήσουν στο περιθώριο. Όλα είναι μια αλήθεια σε ένα ψέμα ή ένα ψέμα μέσα σε μια αλήθεια. Όλα είναι σχετικά, ο κόσμος έμαθε να ζει και στις δυο πλευρές τις όχθης. Εγώ πιστεύω πως ο άνθρωπος έχει ανάγκη την τέχνη και η τέχνη τον άνθρωπο, είναι μια μορφή ελπίδας και πνεύματος που σε κάνει να συμμετέχεις στις ανθρώπινες αδυναμίες και δυνατότητες.
Η ιστορία επαναλαμβάνεται και είμαστε εμείς που την ζούμε.
Αν υποθετικά κάνατε μία έκθεση και σε αυτήν ερχόταν οι ηγέτες του κόσμου, τι έργο θα θέλατε να τους παρουσιάσετε?
Κατά πρώτον, προσπαθώ να μάθω να είμαι εγώ ο ηγέτης του εαυτού μου, κατ’ αυτό τον τρόπο ότι έργα δημιουργήσω αυτά θα είναι τα έργα που θα παρουσιάσω. Τα έργα αυτά θα μπορούσαν να δεχθούν τον οποιοδήποτε επισκέπτη. Μπορώ όμως να αναφέρω πως θα ήθελα να συμπεριλάβω στην παρουσία κάποια συγκεκριμένα έργα μεταξύ άλλων, όπως οι συνθέσεις ‘We are on a Roll’ το ‘Υποδόρια’ και το ‘Τεχνολογική Κατάσταση του Νου’.
Τροφή για προβληματισμό και σκέψεις.
Το έργο "We are on A Roll" |
Γυρνάτε το χρόνο σε όποια εποχή θέλετε, ποιον εικαστικό, λογοτέχνη, ηθοποιό, θα
θέλατε να έχετε γνωρίσει και για πιο λόγο?
Έχω μία ιδιαίτερη εκτίμηση σε ένα σεβαστό αριθμό δημιουργών, αλλά θα ήθελα να συζητήσω με τον Αριστοτέλη φιλοσοφία, να γνωρίσω τον Leonardo da Vinci για τις
μοναδικές γνώσεις του, να περάσω μεγάλο διάστημα με τον Picasso γιατί για μένα είναι το αποκορύφωμα του καλλιτέχνη, την Lana Del Rey που θεωρώ ιδιαίτερα ευαίσθητη την μουσική της, τους στίχους και την φωνή της, τον Οδυσσέα Ελύτη που με κάνει να ταξιδεύω παντού σε μια Ελλάδα. Και μια σκέψη ακόμη, να μπορούσα να γυρίσω τον χρόνο και να ήταν ακόμη μαζί μας, ο μέντορας μου ο Βασίλης Φωτόπουλος που αγαπώ και εκτιμώ για τα σοφά του λόγια και την αφοσίωσή του στην τέχνη.
Πάμε τώρα σε μερικές ερωτήσεις σχετικά με εσάς και το έργο σας.
Έχετε κάνει δεκάδες ατομικές εκθέσεις σε όλο τον κόσμο και έχετε συμμετάσχει σε
πολλές ομαδικές. Ποιο είναι το επόμενο βήμα σας?
Θα ήθελα να παρουσιάσω το νέο μου έργο σε μουσειακές παρουσίες.
Τα τελευταία χρόνια δημιουργείτε όπως την ονομάζετε εσείς την λεγόμενη «Σιωπηλή Φύση» πείτε μας λίγα λόγια για αυτή την δημιουργική κατάσταση.
«Όταν παίρνω ένα άψυχο αντικείμενο από το φυσικό κόσμο και το τοποθετώ μέσα σε μια ρύθμιση νεκρής φύσης (Σιωπηλή Φύση), σκόπιμα το απομονώνω, απογυμνώνοντάς το στα βασικά χαρακτηριστικά του υλικού. Στην μορφή του, το χρώμα και τη μάζα, Αυτό μου επιτρέπει να εξερευνήσω την ουσία και το μυστήριο του αντικειμένου. Δίνοντας έκφραση σε ένα άψυχο αντικείμενο στον καμβά είναι για μένα μια ποιητική πράξη»
To έργο "Geological Column" |
Μερικά έργα σας έχουν γίνει την τελευταία περίοδο και γλυπτά. Από που προήλθε αυτή η ανάγκη? Μπορούν να συνυπάρξουν αρμονικά δύο διαφορετικές μορφές τέχνης ή και περισσότερες?
Δεν μπορείς να περιορίσεις την ανάγκη ενός καλλιτέχνη να εκφραστεί. Πάντα με ενδιέφερε η τρισδιάστατη δημιουργία και εκτός από την ζωγραφική πρόσφατα μου δόθηκε η ευκαιρία να δημιουργήσω γλυπτικές συνθέσεις οι οποίες χυτεύθηκαν σε μπρούτζο, σε συνεργασία με ένα πρωτομάστορα χύτευσης, τον Βαγγέλη Χουντάση. Από την στιγμή που είδα αυτή την μεταμόρφωση ένιωσα όλο μου το συναίσθημα να μεταφράζετε σε οπτικό ποίημα, να το πιεις με τα μάτια.
Το έργο "Παράθυρο στο καλοκαίρι" |
τρόπο?
Για μένα η Μάνη είναι μία ατέλειωτη πηγή έμπνευσης, είτε είναι λόγος, μουσική, ζωγραφική, είτε οποιαδήποτε άλλη μορφή έκφρασης, και δεν θα μπορούσε να μην έχει επηρεάσει την τέχνη μου αφού με έχει επηρεάσει σαν άνθρωπο σε μεγάλο βαθμό. Η Μάνη με δυο λόγια για μένα είναι η Γυμνή Αλήθεια, το πως μπορείς να ερωτευτής μια απλή πέτρα, ένα κυπαρίσσι δίπλα σε ένα ελαιώνα, μια θάλασσα κάτω από ένα περήφανο ουρανό, ένα αγκάθι και πιο πέρα η ευωδία από θυμάρι, δεν είναι μυστικό πως η σελήνη ξάπλωσε στα πλευρά της, παρά μονάχα η Γυμνή Αλήθεια.
Η κατάσταση δημιουργίας σε έναν ζωγράφο όπως είστε εσείς πολλές φορές απαιτεί απομόνωση. Τις ώρες που είσαστε μόνος απέναντι από ένα τελάρο, πως λειτουργείτε? αφήνεστε, σκέφτεστε την επόμενη πινελιά, ταξιδεύετε νοερά?
Η δημιουργία ενός έργου είναι ένα ταξίδι και το κάθε ταξίδι έχει ξεχωριστό
προορισμό, κάθε έργο είναι μια διαδρομή που ο προορισμός γίνεται σιγά-σιγά γνωστός, καθώς ο χρόνος γίνεται μία ασήμαντη σφαίρα που ζούμε μέσα της, ο νους συνταξιδεύει και παρασύρεται με το χρώμα, την φόρμα και την κίνηση, και αναπλάθεται ολοένα με τον δημιουργό και την δημιουργία. Πολλές φορές ξεχνιέσαι - το να φάω και να κοιμηθώ είναι δευτερογενής μορφή επιβίωσης - νιώθω όμως μια χαρά.
Γεννηθήκατε στην Αθήνα και μεγαλώσατε τα πρώτα παιδικά σας χρόνια στην Αυστραλία και έπειτα επιστρέψατε πίσω στην Ελλάδα. Ζείτε από την ηλικία των σπουδών σας στο εξωτερικό, πρώτα Ολλανδία και μετά Αγγλία. Θα θέλατε να επιστρέψετε κάποια στιγμή μόνιμα στην Ελλάδα?
Η ζωή όπως και πολλά πράγματα και γεωμετρικά είναι ένας κύκλος. Η Ελλάδα είναι για μένα αυτός ο κύκλος όπου και εάν βρίσκομαι.
Σας ευχαριστούμε πολύ για το χρόνο σας. Και σας ευχόμαστε καλή συνέχεια σε ότι ετοιμάζετε και θα θέλαμε να μας κρατάτε ενήμερους.
Το έργο "Ανατομία της Καρδιάς" |
Αν θέλετε να μάθετε πιο πολλές πληροφορίες αλλά και να δείτε μια πιο ολοκληρωμένη παρουσία των έργων του επισκεφτείτε την ιστοσελίδα:
www.kotsireas.com
όπως και τα Social Media του καλλιτέχνη:
Το αναλυτικό βιογραφικό βρίσκεται εδώ: kotsireas.CV
Μερική άποψη από το Studio του Καλλιτέχνη Σταύρου Κοτσιρέα |
Seeker Bow Team 2015
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου