Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου 2015

Μετέωρα - Ταξίδι Αγνάντι από το Θεό

Μετέωρα - Ιστορία

Νυχτερινή άποψη από την Καλαμπάκα
Οι επιβλητικοί βράχοι των Μετεώρων σχηματίστηκαν εκατομμύρια χρόνια πριν (το πως ακόμη και σήμερα αποτελεί σημείο έρευνας των γεωλόγων με την επικρατέστερη άποψη να υποστηρίζει πως είναι αποτέλεσμα ιζηματογενών αποθέσεων). Είναι εντυπωσιακό το γεγονός αν και εντυπωσιακοί και ως προς το μέγεθος και ως προς τον όγκο τους, δεν αναφέρονται από κανέναν αρχαίο συγγραφέα, ούτε από κάποιον ιστορικό, αλλά δεν βρίσκονται πουθενά και στην πλούσια Ελληνική μυθολογία.

Η Μονή Ρουσάνου
Περνώντας εκατοντάδες και χιλιάδες χρόνια στην αφάνεια οι επιβλητικοί βράχοι ακμάζουν κατά την Βυζαντινή περίοδο μιας που ο τόπος όπως είναι άγριος και απροσπέλαστος, προσφέρεται για τον μοναχισμό και τον ασκητισμό. Δεν έχει εξακριβωθεί το πότε ακριβώς έφτασαν εδώ οι πρώτοι ερημίτες, αλλά από τον 11ο αιώνα μ.Χ υπάρχουν σαφείς ενδείξεις μοναχισμού στην περιοχή.

Η επιβλητική είσοδος του Μεγάλου Μετεώρου

Οι πρώτοι μοναχοί που ασκήτευσαν στην περιοχή έγιναν η μαγιά ώστε στους αμέσως
επόμενους αιώνες να ιδρυθούν μοναστικά συγκροτήματα. Από τον Κρητικό μοναχό Ανδρόνικο ιδρύεται η Μονή της Μεταμορφώσεως και το 1160 ιδρύεται η Σκήτη των Σταγών ή αλλιώς Δούπιανη. Στα μέσα του 14ου αιώνα 200 ο ασκητής Βαρλαάμ ιδρύει το Μοναστήρι των Τριών Ιεραρχών και των Αγίων Πάντων και αργότερα άγνωστοι ιερωμένοι δημιούργησαν τα Μοναστήρια Αγίας Τριάδος, του Αγίου Στεφάνου, της Υπαπαντής, του Ρουσάνου ή Αρσάνου, του Αγίου Γεωργίου του Μανδηλά, του Αγίου Νικολάου του Αναπαυσά, της
Η Μονή Ρουσάνου από την βάση του βράχου
Παναγίας της Μήκανης, των Αγίων Θεοδώρων, του Αγίου Νικολάου του Μπάντοβα, των Αγίων Αποστόλων, του Αγίου Γρηγορίου, του Αγίου Αντωνίου, του Παντοκράτορα, της Αγίας Μονής, του Προδρόμου, της Μονής Υψηλωτέρας, ή Καλλιγράφων, του Μοδέστου, της Αλύσεως, του Αποστόλου Πέτρου, του Αγίου Δημητρίου, του Καλλιστράτου, του Ταξιαρχών και του Ιωάννου του Μπουνήλα.

Το όνομα Μετέωρα δόθηκε στους γιγάντιους βράχους, από τον ιδρυτή και κτήτορα της Μονής του Μεγάλου
Η Μονή Αγίας Τριάδος με τα βουνά της Πίνδου
Μετεώρου, Άγιο Αθανάσιο το Μετεωρίτη, όπου και βλέποντας τον βράχο και το τοπίο από τον τόπο που ασκήτεψε, του δόθηκε η εντύπωση πως τα βράχια αυτά έρχονται από τον ουρανό. Τα χρόνια που ακολούθησαν η μοναστική πολιτεία έφτασε στην μέγιστη ακμή της τον 17ο αιώνα, την εποχή εκείνη πάνω από 30 μοναστικά συγκροτήματα ήταν ενεργά. Από τις αρχές του 18ου αιώνα και μέσα του 19ου υπήρξε μία έντονη περίοδος παρακμής και ερήμωσης. Σήμερα λειτουργούν 6 ιερές μονές και πιο συγκεκριμένα:

Με θέα στα Μετέωρα

• Η Μονή Αγίου Νικολάου ή Αναπαυσά
  • Η Μονή Ρουσάνου
  • Η Μονή Μεταμορφώσεως του Σωτήρος ή Μεγάλο Μετέωρο
  • Η Μονή Βαρλαάμ ή Αγίων Πάντων
  • Η Μονή Αγίας Τριάδος
  • Η Μονή Αγίου Στεφάνου

Ταξίδι στα Μετέωρα

Τα Μετέωρα τα έχει επισκεφθεί η ομάδα Seeker Bow αρκετές φορές, αλλά θα σας περιγράψουμε την πρώτη φορά που είναι πάντα η πιο ξεχωριστή.

Ένα ανοιξιάτικο πρωινό το ταξίδι προς τα Μετέωρα έχει ξεκινήσει, διασχίζοντας πια τον ατέλειωτο θεσσαλικό κάμπο φαίνονται στο βάθος οι ψηλές κορυφές της Πίνδου. Έχοντας περάσει την πόλη των Τρικάλων ο δρόμος συνεχίζει όλο και πιο δυτικά.

Οι κορυφές τις Πίνδου αρχίζουν και φαίνονται πιο καθαρά πλησιάζοντας την κωμόπολη της Καλαμπάκας ώσπου ξαφνικά τα Μετέωρα αρχίζουν να αχνοφαίνονται, κερδίζοντας συνέχεια όλο και πιο πολλές ματιές. Όλα τα άλλα ξεθωριάζουν στο τοπίο, ο κάμπος λες πως δεν υπάρχει και οι κορυφές τις Πίνδου μοιάζουν σαν να πήγαν πάλι μακρύτερα.

Μερική πανοραμική άποψη των Μετεώρων
Λίγο πριν μπούμε στην Καλαμπάκα, τα Μετέωρα μπροστά μας έχουν γεμίσει το τοπίο, ενώ στα δεξιά ακόμα ένας τεράστιος βράχος, η Θεόπετρα όπως τον λένε οι ντόπιοι κάνει την εικόνα ακόμα πιο εντυπωσιακή. (Η Θεόπετρα έχει και επισκέψιμο σπήλαιο) δυστυχώς λόγω έλλειψης χρόνου δεν πήγαμε αλλά σας δίνω εδώ το link για όσους θέλουν να μάθουν περισσότερα και να το επισκεφθούν: Δήμος Καλαμπάκας - Σπήλαιο Θεόπετρας

Μπαίνοντας στην όμορφη κωμόπολη της Καλαμπάκας, με τα όμορφα σπίτια, συναντάμε τουριστικά λεωφορεία γεμάτα με επισκέπτες, που τρώνε το πρωινό τους ή πίνουν τον καφέ τους, στα πολλά μαγαζάκια που έχει ο κεντρικός δρόμος. Σταματήσαμε και εμείς στην κεντρική πλατεία για ένα καφέ και ατενίζαμε τους πελώριους πια βράχους που στέκονται σαν τεράστιοι φύλακες της πόλης, που σαν να την αγκαλιάζουν ταυτόχρονα μοιάζουν.

Η Μονή Αγίου Νικολάου - Αναπαυσά

Η Καλαμπάκα έχει πληθυσμό γύρω στους 7.000 κατοίκους, όμορφα σπίτια, στενά σοκάκια που αξίζει να περπατήσει κανείς και πολλές μικρές ταβερνούλες και εστιατόρια. Αφού ήπιαμε τον καφέ μας και έχοντας τα Μετέωρα μπροστά μας δεν μπορούμε να περιμένουμε άλλο, μόνο 4 χιλιόμετρα έχουν μείνει για να τα αγγίξουμε πια. Ξεκινάμε ανανεωμένοι και έτοιμοι να τα θαυμάσουμε, αφήνουμε πίσω μας την Καλαμπάκα και αφού περάσουμε το γραφικό χωριό Καστράκι, εισερχόμαστε σε μία μικρή κοιλάδα.

Το τοπίο μέσα στην κοιλάδα είναι απίστευτης ομορφιάς, οι βράχοι μας περιτριγυρίζουν και το μάτι δεν ξέρει τι να θαυμάσει και που να σταθεί. Εκατοντάδες βράχοι που ο ψηλότερος φτάνει τα 600 (μπορεί και παραπάνω) μέτρα ορθώνονται μπροστά μας. Η έκταση που καταλαμβάνουν δεν μπορεί να φανεί στην ολάκερη στην ματιά, μιας που είναι η συνολική περιοχή που είναι γεμάτη από βράχους είναι πάνω από 30 τ.χ.

Άποψη της Καλαμπάκας από την Μονή Αγίου Στεφάνου
Ανεβαίνοντας στα αριστερά μας σε ένα ψηλό για εμάς μετέωρο αλλά μικρό σε ύψος αν το ζυγίσεις με άλλα φαίνεται η μονή του Αγίου Νικολάου, για να ανέβεις χρειάζεται να ανηφορίσεις τα χτιστά σκαλοπάτια. Ο όγκος του μοναστηριού αφού ο βράχος που κτίστηκε είναι μικρός έχει γίνει μέσω πολλών πατωμάτων. Απίστευτη η εικόνα και η αίσθηση του πως μπόρεσε και χτίστηκε σε τόσο μικρό όγκο, τελικά όμως αυτή η αίσθηση θα μας ακολουθήσει για όλα τα μοναστήρια. Γύρω από τον Άγιο Νικόλαο βρισκόντουσαν και άλλες μονές που σήμερα μόνο ερείπια μπορούμε να δούμε.  Διαβάστε περισσότερα για αυτό το μοναστήρι στο παρακάτω link: Άγιος Νικόλαος Μετεώρων

Η Μονή Ρουσάνου

Αφήνοντας πίσω μας τον Άγιο Νικόλαο αρχίζουμε να ανηφορίζουμε με το αυτοκίνητο πιο απότομο δρόμο. Η κοιλάδα τέλειωσε και οι στροφές διαδέχονται η μία την άλλη, μέχρι που ακριβώς από επάνω μας βρίσκεται η μονή Ρουσάνου και όταν λέμε από πάνω μας το εννοούμε! Ο Δρόμος περνάει ακριβώς κάτω από το βράχο που είναι χτισμένη η μονή. Η πρόσβαση σε αυτή είναι πια εύκολη με σκαλοπάτια και δύο γέφυρες. Στην μονή μας υποδέχθηκαν οι γερόντισσες (η μονή είναι γυναικεία από το 1980) και μας έδειξαν την θεϊκή μεγαλοπρέπεια του χώρου. Περιττό να αναφέρουμε πως η θέα από την άκρη του κτιριακού συγκροτήματος είναι πραγματικά απίστευτη. Πιστεύαμε ότι κάτσαμε λίγο χρόνο στη μονή αλλά τελικά μείναμε για παραπάνω από 1:30 ώρα, πραγματικά χάσαμε την αίσθηση του χρόνου, τέλος αποφασίσαμε να συνεχίσουμε το ταξίδι μας και αποχαιρετήσαμε ευλαβικά το μοναστήρι αφού για μια τελευταία φορά είδαμε την υπέροχη θέα των υπόλοιπων μετεώρων. Διαβάστε περισσότερα για αυτό το μοναστήρι στο παρακάτω link: Μονή Ρουσάνου

Μετά από λίγα χιλιόμετρα ο δρόμος έχει φτάσει πλέον στην κορυφή του βουνού που αργότερα σμιλεύτηκε και δημιούργησε αυτό το οπτικό θαύμα, σε αυτό το σημείο βρισκόμαστε και εμείς και έχουμε και δίλημμα. Ο δρόμος αριστερά έχει προορισμό την μονή Βαρλαάμ και το Μεγάλο Μετέωρο και δεξιά την Μονή Αγίας Τριάδος και την Μονή του Αγίου Στεφάνου. Αποφασίσαμε μιας που θέλαμε να καταλήξουμε στο Μεγάλο Μετέωρο να ακολουθήσουμε την δεξιά διαδρομή.

Η Μονή Αγίας Τριάδος
Πλέον σε κάθε μέτρο που διανύουμε το τοπίο αλλάζει, οι βράχοι πελώριοι μεταμορφώνονται συνέχεια, κάθε λίγο η στάση είναι απαραίτητη για να βγουν οι απαραίτητες φωτογραφίες.Έτσι προχωράμε μέχρι που εμφανίζεται μπροστά μας η μονή της Αγίας Τριάδος. Δυστυχώς δεν έχουμε πολύ χρόνο πια στην διάθεση μας και κάνουμε απλά μία στάση απέναντι από το μεγαλόπρεπο μοναστήρι. Μια - δυο φωτογραφίες και συνεχίζουμε. Την ιστορία του μοναστηριού για όσους τους ενδιαφέρει μπορεί να την δουν εδώ: Μονή Αγίας Τριάδος

Αποφασίζουμε να σταματήσουμε στην μονή Αγίου Στεφάνου που βρίσκεται πάνω από την πόλη της Καλαμπάκας. Το μοναστήρι επιβλητικό και μεγαλόπρεπο μας δέχεται και μας αγκαλιάζει σε όλες τις αισθήσεις μας. Οι μοναχές μας αφήνουν να βγούμε έξω και να πατήσουμε πάνω στο Μετέωρο όπου είναι χτισμένο το μοναστήρι. Νιώθεις σαν πουλί εδώ πάνω, η πόλη απλώνεται σαν να βρίσκεται στα πόδια σου, νιώθεις ότι χωράει όλη μέσα στα χέρια σου, ενώ απέναντι η Πίνδος ορθώνει και αυτή το ανάστημα της και αριστερά μέχρι εκεί που φτάνει το μάτι απλώνεται η μεγάλη θεσσαλική πεδιάδα...
Μάθε περισσότερα για την μονή εδώ: Μονή Αγίου Στεφάνου

Πανοραμική άποψη των Μετεώρων από το χωριό Καστράκι

Φτάνοντας στο τέλος της εκδρομής μας ο στόχος μας είναι να προλάβουμε να δούμε την μονή του Μεγάλου Μετεώρου, ο χρόνος ελάχιστος και για αυτό ανεβαίνουμε τα σκαλιά που φτάνουν την είσοδο του μοναστηριού όσο πιο γρήγορα μπορούμε. Ακριβώς από πάνω μας βρίσκεται το μεγαλύτερο από όλα τα μοναστήρια της περιοχής, επιβλητικό με είσοδο σαν να εισέρχεσαι σε κάστροπολιτεία. Και πραγματικά έτσι είναι, το μέγεθος και το δέος που νιώσαμε σε αυτό τον τόπο είναι πραγματικά ασύλληπτο, η δε εκκλησία της μονής κτισμένη στα μέσα του 16ου αιώνα και αγιογραφημένη από εκείνη την εποχή σε ταξιδεύει σε τόπους μέθεξης και συζήτησης με τον εαυτό σου και τον κόσμο. Μένοντας όση ώρα μας επιτρεπόταν γυρίσαμε στους χώρους της μονής και θαυμάσαμε τα θαυμάσια βιβλία καθώς και την συλλογή έργων αργυροχρυσοχοΐας του μοναστηριού.

Η Μονή Βαρλαάμ από το Μεγάλο Μετέωρο
Η επιστροφή μας πάλι από τον δρόμο που περνάει μέσα από τους θεοπρόσιτους βράχους, μας έφερε στο νου και στην καρδιά μία δόση ευφορίας και ανάτασης.

Τώρα θαρρείς πως τα ανθισμένα λουλούδια της εποχής μυρίζουν πιο πολύ ακόμα ευωδία.
Μάθε περισσότερα για την μονή Βαρλαάμ (που δεν προλάβαμε να επισκεφθούμε) εδώ: Μονή Βαρλαάμ

Και για την Μονή Μεγάλου Μετεώρου εδώ: Μονή Μεγάλου Μετεώρου

Και για εσάς μερικά Tips για τα Μετέωρα:

• Οι ώρες και οι μέρες που είναι ανοιχτές οι Μονές φαίνονται εδώ:
    Ώρες επισκέψεως Ι.Μ Μετεώρων (πηγή η Ιερά Μητρόπολη της περιοχής). Προσοχή δεν είναι όλες τις ημέρες και ώρες επισκέψιμες οι μονές!
  • Η περιοχή ενδείκνυται για πεζοπορία. Από την Καλαμπάκα ξεκινάει μονοπάτι που ανηφορίζει προς τα μοναστήρια των Μετεώρων.
  • Στις μονές υπάρχει μοναδικό υλικό για να δείτε πως ζούσαν όταν δεν υπήρχαν δρόμοι, ούτε καν σκαλοπάτια για την πρόσβαση σε αυτές. Πραγματικά αξίζει το θαυμασμό ο τρόπος με τον οποίο ανέβαιναν στα τεράστια Μετέωρα.
  • Στην πόλη της Καλαμπάκας υπάρχει σε λειτουργία το μουσείο φυσικής ιστορίας και μανιταριών, αξίζει την επίσκεψη σας (περισσότερες πληροφορίες εδώ:
    Meteora Museum
  • Για τα ξενοδοχεία και τα καταλύματα της περιοχής πατήστε εδώ: Trivago
  • Θέλετε να μάθετε και άλλα στοιχεία για την περιοχή? εδώ είναι ένα πολύ καλός ιστότοπος του δήμου Καλαμπάκας: Kalabaka Municipality